Pomysły na zabawy

„ Lato, lato, lato czeka, razem z latem czeka rzeka, razem z rzeką czeka las, a tam ciągle nie ma nas…” Zabawa, to złożony proces mający na celu aktywizacje dziecka w różnych zakresach: uważnego słuchania, rozumienia, zapamiętywania, powtarzania, śpiewania, malowania, rysowania, wydzierania, klejenia, wycinania, łączenia lub rozłączania elementów, projektowania, budowania … itd. itd. itd.

Pomysły na zabawy

  Cóż jednak warta byłaby zabawa, gdyby nie było w niej partnerów. Partnerami dla dziecka nie są tylko inne dzieci, ale w zależności od okoliczności, rodzicie, opiekunowie, inni członkowie rodziny, znajomi, nauczyciele, wychowawcy, pielęgniarki, lekarze, terapeuci. Współpraca z dzieckiem w trakcie zabawy uczy nawiązywania prawidłowych relacji i przyjaźni. Uczy też zaufania! Szczególnie wtedy, kiedy dziecko znajduje się w trudnej dla siebie sytuacji ( pierwszy dzień w żłobku, przedszkolu, szkole, w trakcie wizyty u lekarza, albo w szpitalu).

  To propozycje dorosłych nastawiają dziecko na słuchanie, powtarzanie, rysowanie, malowanie, pisanie, a także segregowanie, liczenie, porównywanie wielkości, tworzenie zbiorów. Dzięki inspiracji dorosłych dziecko poznaje różnorodne zjawiska, od społecznych, po atmosferyczne, tworząc, często przypadkowo i w sposób niezamierzony, własne artystyczne światy.

 

A zatem:

„Spadły liście z drzewa,

leżą na ulicy,

i wszystkie się martwią,

czy je ktoś policzy.

Jeden, dwa, trzy, cztery,

pięć, sześć, siedem, osiem,

dziewięć, dziesięć.

Popatrz na te liście,

dokładnie je policz,

pomaluj je wszystkie,

w jesienne kolory.

Jeden, dwa, trzy, cztery,

pięć, sześć, siedem, osiem,

dziewięć, dziesięć.”

  • rysujemy, albo odrysowujemy znalezione na spacerze, liście o różnym kształcie i wielkości;
  • malujemy je farbami lub kredkujemy, możemy też wykleić plasteliną;
  • wspólnie je wycinamy;
  • wspólnie z dzieckiem je liczymy; tworzymy zbiory, np: małe – duże, czerwone – zielone, te które mają w nazwie samogłoskę a, albo spółgłoskę es, itd.

„ W naszym ogrodzie

rosną kwiatuszki,

co mają długie,

i krótkie nóżki.

Połącz te same

kwiaty w rzędzie,

i policz ile,

ich wszystkich będzie?”

  • wspólnie tworzymy na dużej kartce makietę - własny ogród; można go wymalować, wykleić przy pomocy sznurka lub tasiemki, można wyznaczyć grządki przy pomocy nakrętek od butelek, itd
  •  na każdej grządce wspólnie rysujemy lub przyklejamy, narysowane i wycięte różne kwiaty, np. czerwone tulipany, żółte słoneczniki, białe stokrotki …
  • słoneczniki są wysokie, tulipany średnie, a stokrotki niskie;
  • wspólnie liczymy wszystkie kwiaty, dodajemy czerwone do żółtych, albo te z długimi nóżkami do tych ze średnimi, odejmujemy odejmujemy białe od żółtych, albo wysokie od niskich, itd., możliwości działań jest bardzo dużo

„ Kolorowe klocki dostałem / łam od mamy,

wszystkie te kolory bardzo dobrze znamy:

żółte jak słoneczko,

jak łąka zielone,

niebieskie jak niebo,

jak jabłko czerwone.

Wezmę wszystkie klocki

I wieżę postawię.

Lubię moje klocki!

I dobrze się bawię!”

  • wspólnie segregujemy klocki wg kolorów;
  • wspólnie liczymy ile jest czerwonych, zielonych, niebieskich, żółtych;
  • wspólnie dodajemy np. niebieskie do czerwonych, a następnie odejmujemy od całości np. dwa czerwone, itd

A teraz wymyślajcie sami:

„Kredki”

Lubię kredki,

Bo są w różnych kolorach:

Fioletowe,

czerwone,

niebieskie.

Mogę nimi narysować dom.

Tylko z kreską połączyć kreskę.

W domu – okna…

Wyżej dym z komina.

W rogu – słonko

I niebo z  chmurkami.

I dozorca,

który miotłę trzyma …

Wszystko mogę narysować kredkami.

 

„Plastelina”

Od tego się historia zaczyna,

że była sobie plastelina.

A dalej – tak jak w bajce są wróżki –

były sobie paluszki.

Paluszki szast – prast, fiki – miki,

Zaczęły lepić zwierzątka i ludziki.

A gdy już wszystko było ulepione,

porządki na stole zostały zrobione!

 

„ Lato, lato, lato czeka…”

 Jadąc na wakacje warto zabrać ze sobą kredki i kartki do rysowania. Warto też pobudzić swoją wyobraźnię tworząc dla naszych milusińskich krótkie rymowanki. Nikt nie mówił, że wychowywanie dzieci to jest prosta sprawa.

mgr Małgorzata Malik - Wiecha

Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych

 

Ostatnio dodane

W górę